Ik twijfel aan mijn relatie: wat moet ik nu doen?

21 mei 2019

Wanneer er in jullie levens van alles verandert, maar jullie relatie niet mee verandert kunnen relatieproblemen ontstaan. Wanneer dit langdurig aanhoudt kunnen twijfels aan je relatie op de loer liggen. Hoe doorbreek je negatieve patronen en krijg je inzicht in het samen door willen gaan of niet? In dit artikel schijnen geven we antwoord op deze vragen.

Hoe ontstaan relatieproblemen?

Twijfel aan je relatie ontstaat door een samenspel van factoren. Vaak spelen veranderingen in jullie leven samen een rol. Denk hierbij aan het wisselen van baan, werkloosheid, verhuizing, ziekten of psychische problemen. Ook hangen relatieproblemen vaak samen met de verschillende fases in het leven, zoals het gaan samenwonen, kinderen krijgen, kinderen die het huis uit gaan of pensionering. Wanneer er ingrijpende gebeurtenissen plaatsvinden, zoals een overlijden van een dierbare kan blijken dat jullie geheel anders met de situatie omgaan. Tijdens deze perioden merk je hoe verschillend je bent of hoe anders jullie je gedurende de relatie ontwikkeld hebben. Jullie zijn gewend je op een bepaalde manier te gedragen, waardoor de relatie niet mee verandert terwijl dat wel nodig is. De patronen in hoe je met elkaar omging werken niet meer in een volgende fase die jullie in zijn gegaan. Uiteindelijk komt het neer dat de verwachtingen die je van elkaar of van de relatie hebt niet meer uitkomen.

Wanneer is er sprake van relatietwijfel?

Ieder stel heeft van tijd tot tijd relatieproblemen, maar in de volgende situaties is het tijd om je relatie onder de loep te nemen: wanneer je merkt dat jullie langdurig minder tijd voor elkaar maken, je minder vertrouwen hebt in de relatie en jullie interesse in elkaar verliezen. Waarschijnlijk merk je op dit punt dat je twijfelt of je wel samen verder moet gaan. Je denkt in cirkels, blijft wikken en wegen en je emoties en denken lopen door elkaar heen. Misschien heb je zelfs de voor- en nadelen van bij elkaar blijven in je hoofd al op een rijtje gezet.

Het gevolg hiervan is dat de relatie je een hopeloos gevoel kan geven, je je eenzaam en geïsoleerd gaat voelen. Je hebt het idee dat je op andere golflengtes communiceert en elkaar moeilijk kan bereiken. Zeker op deze momenten kan de optie om uit elkaar te gaan en opnieuw te beginnen erg aantrekkelijk lijken. Betrap je jezelf wel eens op het fantaseren over dit andere leven? Dit is niet raar, maar de vraag is wel of het realistisch is om te denken dat je dan gelukkiger bent. Ook die situatie heeft voor- en nadelen, dus het is goed om te bekijken of je huidige relatie niet te verbeteren valt en of er negatieve patronen zijn die jullie kunnen doorbreken. Als het goed is waren jullie ooit ook heel gelukkig samen en dat wil je niet zomaar weggooien. Hoe bepaal je wanneer je in actie moet komen en de twijfel aan te pakken? Hoe beslis je of je samen verder of uit elkaar gaat?

Ik twijfel aan mijn relatie Uitelkaar.nl 

Wanneer en welke actie ondernemen?

Wanneer jullie relatieproblemen in een neerwaartse spiraal terecht komen en dit verstrekkende gevolgen heeft op andere levensgebieden, zoals op jullie welzijn en sociale relaties, is het tijd je twijfels aan te pakken en te zorgen voor verandering.

Herkennen en erkennen

Een goed begin is het halve werk en zo is dat ook met het aanpakken van relatieproblemen. De enige manier waarop je een probleem effectief en daadwerkelijk kan oplossen is door eerst bewust te worden en te herkennen wanneer een probleem of twijfel zich voordoet. Vervolgens is het belangrijk om te erkennen dat dit gebeurt in plaats van meteen uit emotie te reageren. Hierna kun je onderzoeken hoe en waarom dit gebeurt. Dit betekent dus dat je objectief de situatie probeert te analyseren, waarbij je ook je eigen aandeel in de problemen erkent. Door als het ware afstand te nemen van de situatie en ernaar te kijken alsof je naar een film kijkt krijg je meer overzicht over dynamiek die tussen jou en je partner speelt.

Je twijfel uitspreken

Als je een objectiever beeld hebt van wat er gebeurt, kun je met je partner bespreken dat je twijfels hebt en waar je denkt dat deze vandaan komen. Kies hier een goed moment voor uit waarvoor jullie beiden tijd maken. De ander heeft wellicht nog niet het inzicht in jullie interactie zoals jij dat hebt, dus wees voorbereid op weerstand of het niet reageren van de ander zoals jij wilt. Doordat je je hierop voorbereidt en zelf al meer afstand hebt genomen van jullie acties en reacties, kun je proberen minder emotioneel te reageren en de ander zijn of haar reactie te gunnen. Gun de ander ook de tijd om te verwerken wat je gezegd hebt. Bespreek ook dat je niet zomaar op wilt geven, maar dat je graag wilt kijken of jullie de negatieve patronen, die in de loop van de tijd zijn ontstaan, kunnen doorbreken.

In gesprek gaan

Nu is het van belang om samen naar oplossingen te zoeken. Om op dit gebied samen te werken, moet je eerst weten waar je aan samenwerkt. Waar gaat het mis en waarom. Doe dit op een moment waarop er geen erge spanningen of ruzies zijn, maar wanneer jullie beiden het idee hebben dat je redelijk helder kunt nadenken en praten. Jullie gesprek moet als het ware een veilig moment zijn om je te kunnen uiten. Zorg dat je ruimte hebt voor elkaar. Zo kan een zondagmiddag hier heel geschikt voor zijn, omdat je bijvoorbeeld allebei hebt kunnen bijslapen na een werkweek en je mogelijk geen verplichtingen hebt deze dag.

Problemen onder ogen zien

Problemen opsporen betekent meer dan met de vinger wijzen naar de ander wanneer hij of zij iets verkeerd doet. Het betekent ook erkennen dat de ander een spiegel is van je eigen gedrag. Problemen ontstaan wanneer er niet aan verwachtingen wordt voldaan. Deze verwachtingen heb je vanuit bepaalde behoeften. Zo heb je behoeften om bevestiging te krijgen, je serieus genomen te voelen of je geborgen te voelen. Wanneer je bijvoorbeeld de sterke behoefte voelt gehoord te te worden en de ander je niet laat uitpraten, kan dit je kwaad maken. Voor iedereen is niet kunnen uitpraten over het algemeen vervelend, maar wanneer voor jou gehoord worden erg belangrijk is, kun je heftiger reageren dan je partner verwacht. Hier kan de ander boos om worden en voor je het weet escaleert de situatie. Weten waar je gevoelige plekken liggen en die van de ander, kan veel opheldering geven. Oplossingen zoeken begint dus met het probleem dieper onderzoeken en de verantwoording nemen over je eigen gedrag en reacties.

Oplossingen zoeken

Oplossingen zitten hem vaak in begrijpen waarom de ander reageert zoals hij of zij doet en niet als reflex hier negatief op te reageren. Toch begint het met zelf begrijpen waarom een bepaalde gedraging jou triggert om buiten proportie te reageren. Een oplossing voor het bovenstaande voorbeeld kan zijn dat jullie beiden letten op jullie communicatie en proberen nadat iemand iets gezegd heeft 2 seconden te wachten voor te reageren. Dit kun je actief oefenen. Daarnaast is het mogelijk een codewoord af te spreken. Zodra de ander door je heen praat noem je het codewoord. Dit voorkomt dat je negatief naar elkaar uithaalt, maar je toch beiden begrijpt wat er gebeurt. Dit is een manier om de emotionele lading van de situatie af te halen en meteen objectief de situatie te bekijken. Hiermee doorbreek je jullie negatieve patroon.

Evalueren

Wanneer je eenmaal met elkaar begint te praten, merk je dat je beiden steeds bewuster wordt van hoe jullie interactie in het dagelijks leven verloopt. Door momenten te plannen waarbij je samen evalueert over hoe de week gegaan is, kun je op een afgesproken tijd vertellen wat je goed en minder goed vond gaan en de oplossingen mogelijk iets bij te stellen. Belangrijk hierbij is ook de goede kanten te benoemen en niet alleen op het negatieve te richten. Soms kunnen deze gesprekken ervoor zorgen dat je je een team voelt met een gezamenlijk doel en dat je dichter bij elkaar brengen.

Ik twijfel aan mijn relatie Uitelkaar.nl

Zorg ook voor ‘lucht’

Belangrijk is deze ‘zware’ gesprekken af te sluiten met een activiteit die jullie beiden goed doet. Dit hoeft niet samen te zijn, als het maar voedend is voor je welzijn. Relatieproblemen aanpakken is hard werken en het is belangrijk ook te ontspannen en bij te tanken en afstand te nemen. Ga sporten of met de hond wandelen, naar de sauna of een stukje fietsen. Belangrijk is dus om een tijdslimiet voor het gesprek af te spreken, zodat je tijd hebt voor iets positiefs. Wat hier ook goed aan is is dat een totaal andere activiteit de problemen ook weer in perspectief plaatst.

Wat als je er samen niet uitkomt?

Wanneer je er samen niet uitkomt, maar wel wilt onderzoeken of jullie de negatieve patronen kunnen doorbreken (of niet), is het tijd om professionele hulp te zoeken. Op dit gebied zijn er veel verschillende opties:

  • Filove helpt je door middel van relatiecoaching met een intensief programma antwoord te vinden op de vraag: samen verder of uit elkaar? 
  • Two2Tango helpt je op hun online platform om op professionele wijze je situatie in kaart te brengen en biedt je de kennis die je nodig hebt.
  • Two2Tango biedt de ‘sociale kaart’ waarin je je postcode kunt ingeven en die vervolgens relatiehulp in jouw regio laat zien
  • Je huisarts of de praktijkondersteuner in jouw huisartsenpraktijk heeft mogelijk goede ervaring met relatiecoaches en -therapeuten in jouw regio. Een bezoek aan de huisarts is ook zeker de moeite waard, wanneer spanning of slaaptekort je te erg belemmeren in het dagelijks leven.
  • Mirro biedt een online module waarin je aan relatieproblemen werkt. De module helpt jullie om jullie verschillen in kaart te brengen en manieren te vinden om dit te overbruggen.
  • MIND Korrelatie biedt mogelijkheid om anoniem te bellen met een deskundige en te bespreken wat je volgende stappen kunnen zijn.
  • Maatschappelijk werk biedt vaak ook hulp bij relaties in de vorm van een online module, gesprekken of groepstrainingen.

Door of zelf de problemen aan te pakken of professionele hulp te zoeken probeer je de negatieve patronen in de relatie te doorbreken: of dit nu met elkaar of uit elkaar is. Ook wanneer je uit elkaar besluit te gaan is het belangrijk om op de goede golflengte met elkaar te kunnen communiceren en elkaar in elkaars waarde te laten. Je moet namelijk veel afspraken samen maken en als je kinderen hebt zul je ook in de toekomst goed moeten overleggen. Investeren in jullie problematiek is hoe dan ook de juiste weg voor positieve verandering in jullie omgang met elkaar.

Tips en ervaringen

Waarde inboedel bepalen bij scheiding

26 november 2019

Wanneer je uit elkaar gaat moet je de spullen verdelen. Wat is een eerlijke verdeling? En hoe bepaal je de waarde van de spullen? Dit artikel geeft je 4 manieren om waarde te bepalen.

Lees verder
Tips en ervaringen

Tot 30% meer scheidingsaanvragen na de zomervakantie: zo voorkom je onnodige spanning op reis

05 juli 2019

Na de zomervakantie worden er zo’n 20 tot 30% meer echtscheidingen aangevraagd. Hoe dat komt? Hoe zorg je ervoor dat jullie reis samen zo soepel mogelijk verloopt? Zowel bij de voorbereiding als tijdens de vakantie kun je met deze tips de kans op onnodige spanningen voorkomen.

Lees verder
Tips en ervaringen

Minder ruzie? In 3 stappen praten jij en je partner minder langs elkaar heen

18 juni 2019

Wanneer je jullie communicatie verbetert door simpelweg minder langs elkaar heen te praten kan dit een groot verschil maken in hoe je jullie relatie ervaart. Hoe kun je ervoor zorgen dat je minder langs elkaar heen praat?

Lees verder