Vragen over online scheiden? We hebben de meest gestelde vragen erover voor je op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Dan staan wij voor je klaar. Al je vragen zijn bij ons veilig en je kan ze anoniem stellen.
Veelgestelde vragen
Hoe werkt scheiden bij Uitelkaar.nl?
-
Wat als ik na de scheiding ergens tegenaan loop?
Nadat je je scheiding hebt afgerond behoud je je dossier op Uitelkaar.nl. Je kunt altijd inloggen en informatie vinden over zaken die relevant zijn na de scheiding. En je kunt je casemanager vragen stellen via de chat. Mocht je je afspraken willen aanpassen, dan kan dat eenvoudig via Uitelkaar.nl. Dit zit standaard in de prijs voor Uitelkaar.nl inbegrepen, dus hier zitten geen kosten aan vast.
We kunnen je ook helpen bij het vinden van de juiste ondersteuning, als je dat wenst. Zo kun je via Uitelkaar.nl hulp inschakelen een mediator of advocaat. Of bijvoorbeeld een herberekening van de alimentatie laten doen. Ook het vastleggen van de afspraken bij de rechter kan via Uitelkaar.nl. Zoals altijd zorgen we ervoor dat de vaste tarieven hiervoor van tevoren bij je bekend zijn.
-
Als ik een account aanmaak, zit ik dan ergens aan vast?Nee, je zit nergens aan vast. Je betaalt pas als je zelf ook met Uitelkaar.nl door wil gaan.
-
Gaat bij Uitelkaar.nl alles online?De keuze is aan jullie. Tijdens het proces heb je minimaal één gesprek met de advocaat. Jullie kunnen zelf kiezen of jullie op kantoor langs willen komen of het gesprek door middel van videobellen willen houden. Wij hebben advocaten door heel Nederland, dus altijd een kantoor bij jou in de buurt. Kijk voor met welke advocaten wij samenwerken op deze pagina.
-
Wanneer is Uitelkaar.nl niet geschikt?
Je gaat op Uitelkaar.nl digitaal aan de slag. Een eigen e-mailadres is hiervoor een vereiste. We doen er veel aan om het werken op het platform zo makkelijk mogelijk te maken, maar enige ervaring met digitaal zaken regelen is wel nodig.
Uitelkaar.nl is niet geschikt als jij en je (ex-)partner niet in staat zijn om samen of met behulp van een mediator tot afspraken te komen. Of als je (ex-)partner niet bereid of beschikbaar is om op Uitelkaar.nl aan de afspraken te werken.
Verder kun je Uitelkaar.nl niet gebruiken als de scheiding niet door een Nederlandse rechter kan worden uitgesproken. Dit kan spelen als je geen Nederlandse nationaliteit hebt en/of in het buitenland wordt. Maar in veel gevallen is er wel een manier om het toch te regelen.
Het is voor het proces en de uitkomsten van de scheiding verder van belang om te kunnen nagaan dat jullie de afspraken allebei begrijpen en er beiden achter staan. Taalproblemen kunnen hier een obstakel bij vormen. En ook als er sprake is van psychische problemen is dit niet altijd makkelijk vast te stellen. Soms kunnen we een oplossing vinden, bijvoorbeeld door een tolk in te schakelen.
Neem voordat je begint contact op met de casemanager om te bespreken wat wij voor jullie kunnen betekenen, als dit soort zaken spelen.
-
Hoe doorloop je het proces?Er zijn 3 fases:
- Voorbereidingsfase
- Advocaatfase
- Rechtbankfase
In de voorbereidingsfase vul je de online vragenlijst in en nodig je je (ex-)partner uit om hetzelfde te doen. Daarna maak je scheidingsafspraken met je (ex-)partner in je digitale dossier. Je krijgt hierbij ondersteuning van de casemanager.
In de advocaatfase controleert een advocaat of jullie afspraken juridisch kloppen en of aan alles is gedacht. Dit wordt met jullie besproken, op kantoor of via videobellen. Bij een ouderschapsplan doet de casemanager de controle.
Tijdens de rechtbankfase wordt het scheidingsplan (en eventueel ouderschapsplan) door jullie ondertekend. De advocaat dient het in bij de rechtbank. Bij een geregistreerd partnerschap of samenwonen hoef je niet altijd naar de rechter.
-
Kan ik ook via Uitelkaar.nl scheiden als mijn (ex-)partner niet wil meewerken?Nee, Uitelkaar.nl is helaas niet geschikt als jouw (ex-)partner niet mee wil werken. Je moet beiden op Uitelkaar.nl een eigen account aanmaken en samen aan de afspraken werken.
Kosten
-
Wat kost een scheiding?
Een scheiding kost vaak veel geld. Gemiddeld betaal je voor een scheiding rond de €2.000 - €3.000. Maar de kosten kunnen ook veel hoger oplopen doordat advocaten en mediators in het algemeen een uurtarief hanteren.
Lees meer: Wat kost een scheiding. -
Subsidie. Kom ik daarvoor in aanmerking?
Als je inkomen onder een bepaalde grens ligt én je niet veel vermogen hebt, krijg je subsidie voor je scheiding of ouderschapsplan.
Deze grenzen worden door de overheid vastgesteld en veranderen elk jaar. Het is ook afhankelijk van of je op één adres staat ingeschreven met minderjarige kinderen of een nieuwe partner. Als je in aanmerking komt, dan betaal je alleen een eigen bijdrage. Er wordt apart gekeken of jij en/of je (ex-)partner subsidie krijgen.
Wil je weten of jij subsidie krijgt en wat de eigen bijdrage is? Beantwoord dan een paar korte vragen en krijg het antwoord in onze rekentool.
-
Wat kost Uitelkaar.nl?
Wij werken met vaste tarieven voor de volgende modules:
- Ouderschapsplan | €395 p.p.
- Scheidingsplan | €695 p.p.
- Scheidings- en ouderschapsplan | €895 p.p.
Als je in aanmerking komt voor subsidie betaal je €39 of €78.
Daarnaast kun je gebruik maken van mediation (+€300 p.p.) of andere extra diensten.Lees hier meer over kosten & subsidie.
Vragen over scheidingen
-
Is het altijd nodig om naar de rechter te gaan?Als je getrouwd bent kan je scheiding alleen formeel worden gemaakt door de rechter. Dat geldt ook voor een geregistreerd partnerschap als je minderjarige kinderen hebt. Als je geregistreerd partner bent zonder minderjarige kinderen (en je bent het met elkaar eens over de beëindiging), kun je een advocaat of notaris je partnerschap laten ontbinden. Als je een samenlevingscontract hebt, kun je de het zelf onderling regelen.
-
Is een advocaat verplicht bij een scheiding?Als je getrouwd bent of geregistreerd partner (met minderjarige kinderen) bent moet je naar de rechter om te scheiden en voor het indienen van de scheiding is een advocaat verplicht.
-
Wat is een echtscheidingsconvenant of scheidingsplan?In het echtscheidingsconvenant staan de afspraken die je maakt over de scheiding. Denk aan de afspraken over wat je doet met het huis, jullie spullen, hoe je het geld verdeelt en hoe je de zorg voor de kinderen regelt. Bij Uitelkaar.nl noemen we het echtscheidingsconvenant een scheidingsplan. Dit scheidingsplan wordt - eventueel samen met een ouderschapsplan - met het verzoek tot echtscheiding ingediend bij de rechtbank om de scheiding officieel te maken.
-
Een mediator, eén advocaat samen of allebei een eigen advocaat?
Je kunt voor je scheiding kiezen om je te wenden tot een eigen advocaat of je samen met je (ex-)partner laten ondersteunen door een gezamenlijke advocaat. Het verschil is dat een eigen advocaat alleen jóuw belangen behartigd en een gezamenlijke advocaat kijkt naar wat voor jullie beiden (en eventuele kinderen) een goede oplossing is.
Je kunt ook gebruik maken van een mediator om je te helpen in het scheidingsproces. Soms is de mediator ook advocaat en kan deze jouw scheiding indienen bij de rechtbank. Als dat niet het geval is, werkt de mediator meestal samen met een advocaat die dat kan doen.
Bij Uitelkaar.nl werken we met mediators en met één gezamenlijke advocaat voor beiden. De zogenaamde scheidingen op gemeenschappelijk verzoek.
-
Moet ik ook een ouderschapsplan als ik niet getrouwd ben?Ja, ook dan is een ouderschapsplan verplicht als je uit elkaar gaat. Deze hoeft echter niet bij de rechter worden ingediend.
Geen berichten meer ontvangen
-
Ik wil geen nieuwsberichten van Uitelkaar.nl meer ontvangenOnderaan de nieuwsberichten van Uitelkaar.nl kun je je afmelden. Je krijgt dan geen nieuws meer van ons. Het kan zijn dat je wel berichten vanuit je dossier in je mailbox krijgt. Bijvoorbeeld als je ex-partner of de casemanager een bericht achterlaat. Mocht je die ook niet willen ontvangen, lees dan ‘Ik wil geen berichten meer over dat er iets in mijn dossier is toegevoegd’.
-
Ik wil geen berichten meer over dat er iets in mijn dossier is toegevoegdGeen berichten meer uit je dossier ontvangen? Dat kan natuurlijk. We zetten dan uit dat er e-mails worden gestuurd. Ook je ex-partner ontvangt dan geen berichten meer. Laat dit even weten met een berichtje in je dossier.
-
Ik wil mijn dossier stopzetten of verwijderen
Je kunt ons vragen om je dossier op Uitelkaar.nl stop te zetten of te laten verwijderen. Bij stopzetten ontvang je geen mails meer van ons, maar blijven je gegevens wel bewaard.
Als je je dossier verwijderd, worden er geen gegevens meer van je bewaard. Als je (ex-)partner ook gegevens heeft gedeeld, stellen we je (ex-)partner op de hoogte, zodat hij of zij de mogelijkheid heeft om afspraken/documenten uit het dossier te halen. Daarna zullen wij overgaan tot het verwijderen van de gegevens.
Als er een advocaat aan jullie dossier gekoppeld is, brengen we de advocaat op de hoogte van je verzoek om gegevens te verwijderen. De advocaat heeft echter de wettelijke plicht om jullie gegevens voor een bepaalde termijn te bewaren. Als je account op Uitelkaar.nl wordt verwijderd, bewaart de advocaat daarom het dossier buiten Uitelkaar.nl om.
Mochten er gegevens aan derden zijn verstrekt, bijvoorbeeld voor het maken van een alimentatieberekening, zullen we ook die instanties op de hoogte brengen van je verzoek. Deze instanties zullen dus ook geen gegevens meer van je bewaren.
Lees meer in onze privacyverklaring.
Technische vragen
-
Waarom kan ik mijn afspraken niet aanpassen?Als je de afspraken niet kunt aanpassen, is dat omdat de reviewer of de casemanager bezig is met het geven van feedback op de afspraken. Je ziet dan een icoontje met een slotje in het overzicht staan. Denk je dat de reviewer of casemanager is vergeten de afspraken weer open te zetten? Neem dan contact met ons op.
-
Kan ik de antwoorden die ik heb gegeven in de intake nog aanpassen?Nee, nadat je de intake hebt afgerond, is het niet meer mogelijk om de antwoorden uit de intake aan te passen. Dit is ook geen probleem. De intakevragen zijn echt bedoeld om te zien wat jouw eerste ideeën zijn over de scheiding. Pas in de samenwerkfase ga je echt aan de slag met het maken van de definitieve afspraken.
-
Ik krijg geen extra sms-codeOmdat het om privégegevens gaat, heeft Uitelkaar.nl een veilige inlog. Dit betekent dat je naast het inloggen met een e-mailadres, ook een code op je mobiele telefoon ontvangt. Ontvang je deze code niet? Dan kan je de code opnieuw aanvragen per sms of per e-mail. Ontvang je de code nog steeds niet? Dan kan het zijn dat jouw telefoonprovider de smsjes blokkeert. Neem dan contact met ons op.
-
Ik weet mijn wachtwoord niet meerAls je jouw wachtwoord bent vergeten, kun je op de inlogpagina je wachtwoord herstellen. Je krijgt dan een e-mail om je wachtwoord te herstellen. Het is mogelijk dat deze mail in de SPAM terecht komt. Lukt het niet om het wachtwoord te herstellen? Neem dan contact met ons op.
-
Ziet mijn (ex-)partner alle gegevens en berichten die ik deel op Uitelkaar.nl?Ja, in principe wel. Voor een scheiding op gemeenschappelijk verzoek is het van belang dat alle communicatie transparant is. De antwoorden uit de intake en de berichten aan de casemanager en advocaat kunnen jullie van elkaar zien.
-
Ik wil mijn telefoonnummer of e-mailadres aanpassenDe meeste gegevens kun je zelf aanpassen in je digitale dossier. Omdat je telefoonnummer en e-mailadres gebruikt worden om in te loggen, kun je die gegevens niet zelf aanpassen. Wij kunnen dit wel voor jou doen.
Je mag ons altijd alles vragen, we proberen je binnen 24 uur te beantwoorden.