Deze emoties na scheiding kun je verwachten

27 april 2020

Het is absoluut normaal om allerlei heftige emoties te voelen bij een scheiding. Er wordt bij scheiding vaak gesproken over de ‘verliescirkel’ of de ‘rouwcurve’: van ontkenning, woede, onderhandelen en depressie, naar langzaam maar zeker een berusting.

Pagina inhoud

    Of je nu al deze fases na elkaar doorloopt of dat het heen en weer gaat, iedereen verwerkt het op zijn eigen manier. Gun jezelf hiervoor de tijd. 

    Emotionele fases scheiding

    Een typisch kenmerk van emoties is dat ze opkomen en verdwijnen: in meer of mindere mate, meerdere emoties snel achter elkaar, of voor langere tijd meer van dezelfde emotie. Emoties rondom een scheiding zijn heel uiteenlopend. Denk aan verdriet, afkeer, boosheid, vreugde, verbazing, angst, afkeuring en, hoe gek het ook klinkt, ook liefde.

    Emotionele achtbaan scheiding: zorg goed voor jezelf

    Een belangrijke boodschap bij een scheiding is: zorg goed voor jezelf. Misschien heb je kinderen en wil je er vooral voor hen zijn. Dat is natuurlijk goed, maar bedenk je dat je alleen goed voor hen kan zorgen, als je ook goed voor jezelf kunt zorgen. Je hebt door alles wat er op je af komt meer energie nodig dan normaal, dus denk aan je gezondheid en bedenk van welke afleiding je juist energie krijgt. Het verstandig om de dagelijkse routine vast te houden. Eet op gezette tijden en ga niet te laat naar bed. Klop bij je familie en vrienden aan om je verhaal kwijt te kunnen, maar ook om leuke dingen te doen. 

    Dit artikel bevat stukken van het boek Uit elkaar dan met elkaar van Erwin Wijman en Birgit Vandermeulen.