Help! Mijn ex heeft een nieuwe partner

12 maart 2020

Daar waar je de ander nieuw geluk in de vorm van een nieuwe relatie gunt, kan dat tegelijkertijd confronterend zijn. Een scala aan factoren kan hieraan ten grondslag liggen: hoe lang jullie een relatie hebben gehad, wat de reden van de scheiding is geweest, hoe jullie uit elkaar zijn gegaan, hoe goed je je scheiding hebt verwerkt, hoe snel de nieuwe relatie een feit is, et cetera. Daar is geen handleiding of maatstaf voor.

Het is ook denkbaar dat je je voormalige partner helemaal geen nieuw geluk gunt. Vaak zijn dit de situaties waarin er hevige emoties in het spel zijn: jaloezie, verdriet, in de steek gelaten voelen, boosheid, afkeer. Dit zijn de situaties waarin het moeilijk is om objectief te blijven kijken, terwijl dat tegelijkertijd zo belangrijk is. Want als je je laat meeslepen door je eigen gevoel, ga je dat al snel projecteren op je ex-partner, terecht of onterecht.

Geen eenduidige timing of tempo

Feit is: er is geen eenduidige timing of gangbaar tempo als het gaat om een nieuwe relatie. De een zet snel een punt achter de relatie die was, de ander niet. De een heeft de rouw al gehad en is snel in staat om aan een nieuw leven te beginnen. De ander begint met rouwen op het moment dat de relatie definitief over is. En de derde persoon begint aan een nieuwe relatie, terwijl hij of zij nog middenin de rouw over de vorige relatie zit. Een ding is zeker: mocht je jezelf erop betrappen dat je veel over je ex-partner praat, denkt en misschien wel droomt: ga er dan van uit dat er nog iets te verwerken is. En doe jezelf het plezier om die ruimte en tijd ook te nemen.

Je emoties serieus nemen

Wat belangrijk is: besef dat ieders tempo anders is, ieders beleving anders is, ieders emoties anders zijn, en ieders behoefte anders is. Hoe moeilijk en hoe erg wennen het ook is: als je uit elkaar bent gegaan is dat het proces waar je ieder op een eigen, soms ook voor de ander confronterende manier, doorheen gaat. 

In dat proces is het essentieel om je eigen emoties serieus te nemen, je eigen grenzen te stellen, en je bewust zijn van die momenten waarop je je eigen pijn over de schutting in de tuin van je ex-echtgenoot wilt gooien. Probeer dan zo eerlijk te zijn om die pijn bij jezelf te houden, zelf weg te kauwen. Let op: we bedoelen hier nadrukkelijk niet de pijn wegstoppen. Je wordt er op de lange termijn beter van om je pijn te erkennen en het eventueel te bespreken met een professional of iemand in je omgeving die objectief is en goed kan luisteren. En jullie relatie als ex-partners wordt er als het goed is ook beter van.

Ervaring van Angeline

Angeline: ‘15 jaar waren we samen. Het was een bewogen relatie, we hebben samen veel meegemaakt. Toen bleek dat we het niet meer gingen redden samen, hebben we er een punt achter moeten zetten. Dit was pijnlijk. Beiden waren we niet helemaal berust in het uit elkaar gaan, maar we wisten dat het beter was. Op de dag dat we het convenant tekenden, vertelde onze dochter me dat haar vader een nieuwe relatie had. Au. Het raakte me dat hij het niet zelf aan me had verteld. En ondanks het feit dat de scheidingsbeslissing door mij  was geïnitieerd, merkte ik dat ik het ook best lastig vond dat hij een ander had. Haar auto die nu op ‘mijn’ oude plek op de oprit stond. Rationeel niets mis mee natuurlijk, emotioneel was het confronterend. Ik kon de onmacht weer voelen van niet in staat zijn de relatie langer dan 15 jaar op het goede spoor te houden. 

Het heeft echt wel even geduurd voordat ik aan het idee gewend was. Volgens mij had het voor mij niets uitgemaakt als deze nieuwe partner later in beeld was gekomen. Ook dan was het lastig geweest, simpelweg om los te komen van de lange relatie die er tussen mijn ex en mij was geweest, en alles wat we daarin samen hebben meegemaakt, in positieve en in heftige zin.’

Dit artikel bevat stukken van het boek Uit elkaar dan met elkaar van Erwin Wijman en Birgit Vandermeulen.

Tips en ervaringen

Echtscheidingsconvenant getekend, en dan?

24 maart 2020

Jullie zijn zover: klaar om het echtscheidingsconvenant te tekenen. Dan vragen jullie je vast af: wat nu? In dit artikel vind je een overzicht van de mogelijkheden om alvast een start te maken met jullie nieuwe leven.

Lees verder
Tips en ervaringen

Corona en co-ouderschap: hoe krijg je grip op de situatie?

20 maart 2020

Het leven in Nederland staat op dit moment op zijn kop. Het leven van co-ouders en hun kinderen misschien nog wel meer. Co-ouders hebben nu extra uitdagingen, zoals met het halen en brengen van de kinderen en met de communicatie tussen hen. Maar waarom is dat zo moeilijk en hoe zorg je er als co-ouders voor dat je grip krijgt op de situatie?

Lees verder
Tips en ervaringen

Hoe vind ik psychische hulp bij scheiding?

19 maart 2020

Om hier meer grip op te krijgen op de emotionele en ingewikkelde situatie tijdens en na de scheiding, is het een optie psychische hulp te zoeken. Deze hulp kan de vorm hebben van face-to-face contact, maar ook online. Lees er hier meer over.

Lees verder