Persbericht: Uitelkaar.nl ontwikkelt nazorgtraject om afspraken na de scheiding makkelijk te kunnen wijzigen.

10 maart 2022

Trend: aantal scheidingen daalt, onenigheid over scheidingsafspraken neemt toe.

Hoewel het aantal scheidingen in Nederland afneemt sinds 2014 (cijfers CBS) zien advocaten het aantal problemen dat na de scheiding ontstaat, toenemen. Vaak blijken afspraken gemaakt tijdens de scheiding op de langere termijn niet houdbaar en krijgen gescheiden mensen alsnog ruzie over de afspraken die ze in het verleden samen gemaakt hebben. Het online scheidingsplatform Uitelkaar.nl heeft daarom onlangs een nazorgtraject ontwikkeld om dergelijke escalaties voor te zijn.

Pagina inhoud

Het zal je maar gebeuren: heb je net je scheiding achter de rug, wil je ex de afspraken weer veranderen of zie je zelf dat de zorgvuldig gemaakte afspraken in de praktijk helemaal niet werken. Het lijkt een verhaal uit een soap, maar voor veel gescheiden mensen is dit de werkelijkheid. Vaak heeft men geen idee wat te doen in een dergelijk geval. Voor de meeste mensen betekent het helaas weer terug naar de tekentafel met een mediator of een advocaat in de arm nemen. De laatste tijd neemt het aantal zaken over herziening van de scheidingsafspraken dan ook fors toe bij veel advocatenkantoren. Het online scheidingsplatform Uitelkaar.nl vindt dat dit ook anders kan en lanceert daarom een uniek nazorgtraject voor al haar klanten, zodat gescheiden mensen op eenvoudige wijze hun scheidingsafspraken kunnen aanpassen, mocht dat nodig zijn. Voor dit initiatief heeft de Raad voor Rechtsbijstand een subsidie (uit de Subsidieregeling Stelselherziening Rechtsbijstand) toegekend.

Trend: gedoe over scheidingsafspraken

Advocaten zien de laatste tijd steeds vaker ex-stellen die problemen ervaren rond de afspraken die tijdens de scheiding zijn gemaakt. Soms worden afspraken niet nageleefd of door beide ex-partners anders geïnterpreteerd. Maar soms gebeuren er ook dingen, die tijdens de scheiding niet konden worden voorzien. Zo speelt corona bijvoorbeeld een rol. Het ouderschapsplan is soms moeilijk uit te voeren in geval van besmettingen en quarantaine. Of ouders worden het samen niet eens over het wel of niet laten vaccineren van de kinderen.

Jeroen Bronsveld, advocaat: ‘Bij mij in de praktijk groeit de stapel dossiers van ex-echtgenoten die gedoe hebben over hun scheidingsafspraken. Er kan van alles spelen. Er gaat iets mis rond de alimentatie, bijvoorbeeld. Eén van de twee vindt dat hij of zijn teveel betaalt, omdat de ander meer is gaan werken en dus ook meer kan bijdragen aan de kosten voor de kinderen. Ook zijn er zaken waarbij één van de ex-echtgenoten een nieuwe partner heeft gevonden en de verplichtingen niet meer kan nakomen of anders zou willen zien. Verhuizing speelt ook een grote rol. Soms verhuist een ex-partner naar de andere kant van het land en is de omgangsregeling niet meer haalbaar.’

Welke afspraken worden er veranderd?

In grote lijnen kun je zeggen dat de afspraken die de kinderen betreffen het meest gevoelig zijn voor verandering: de hoogte van de kinderalimentatie en de omgangsregeling voor de kinderen. Maar ook komt de hoogte en duur van de partneralimentatie vaak aan de orde.

Onduidelijkheid over hoe afspraken aan te passen

Veel mensen weten echter niet dat ze hun afspraken kunnen herzien en vaak weten ze al helemaal niet hoe je dit zou kunnen regelen. Ook zien ze er als een berg tegenop om weer met hun ex naar de advocaat of mediator te gaan. ‘Er is veel onduidelijkheid over wat je kunt doen als de afspraken niet goed meer passen. Vaak blijft het ook ‘hangen’, omdat gescheiden ex-partners het moeilijk vinden hier een goed gesprek met elkaar over te hebben. Maar er niets aan doen, verergert de situatie meestal, met in het vervelendste geval een gang naar de rechter als gevolg. Dat leidt tot veel strubbelingen’, aldus advocaat Jeroen Bronsveld. ‘Zo komen er mensen bij mij, die al maanden geen kinderalimentatie meer ontvangen. Soms blijkt er achter te zitten dat de alimentatie betalende ouder de kinderen vaker wil zien en dat daar grote ruzie over is ontstaan. Je zou willen dat de ouders veel eerder op een goede manier met elkaar in gesprek waren gekomen. Dan had een escalatie wellicht voorkomen kunnen worden.’

Nazorg: voorkomen is beter dan genezen

Het online scheidingsplatform Uitelkaar.nl heeft een nazorgtraject ontwikkeld om escalaties voor te zijn. Onder andere hiervoor hebben zij een subsidie ontvangen van de Raad voor Rechtsbijstand uit de Subsidieregeling Stelselherziening Rechtsbijstand. Dit is een toegankelijke module waarmee je op eenvoudige wijze je scheidingsafspraken kunt bijschaven.

De module maakt het voor ex-partners makkelijker om in een vroeg stadium om de tafel te gaan zitten en de afspraken die niet meer werken samen aan te passen en vast te leggen, of hier ondersteuning van experts bij te krijgen. ‘Door het makkelijker te maken je afspraken te wijzigen, trekken ex-partners eerder aan de bel en kan er toegewerkt worden naar een nieuwe oplossing die voor beide partijen werkt’, aldus Laura Kistemaker, mede-oprichter Uitelkaar.nl. ‘We zorgen dat ex-partners de juiste informatie krijgen over wat in hun situatie het beste werkt en als dat nodig is kunnen zij een expert, bijvoorbeeld op het gebied van kinderalimentatie, betrekken.’

Meer over Uitelkaar.nl

Uitelkaar.nl is een online scheidingsplatform waarop je samen met je (ex-)partner je eigen persoonlijke scheidingsdocumenten kunt opstellen. Op je eigen manier, eigen tempo en in je eigen woorden. Hierbij krijg je persoonlijke begeleiding van een casemanager op het gebied van wonen, financiën en juridische zaken.

Uitelkaar.nl is onderdeel van Justice42, een sociale onderneming met een maatschappelijke: het scheidingsproces toegankelijker en gebruiksvriendelijker te maken via een gepersonaliseerde, online aanpak. Hiermee stelt Uitelkaar.nl gebruikers in staat geschillen zoveel mogelijk samen op te lossen. Met ondersteuning waar nodig. Uitelkaar.nl is ontstaan uit Rechtwijzer uit elkaar, een initiatief van de Raad voor Rechtsbijstand en stichting HiiL.

UE_logo_RvR_RGB_DEF-01

Kijk voor meer informatie over online scheiden en Uitelkaar.nl: www.uitelkaar.nl

Uitelkaar.nl: nieuws en ontwikkelingen Lees meer