Wonen na de scheiding: heb je recht op urgentie?

12 juli 2024

Wat is urgentie voor een woning?

Urgentie houdt in dat je voorrang krijgt op een sociale huurwoning. Het is vaak mogelijk om urgentie te krijgen, als je je je in een noodsituatie bevindt. Maar valt een scheiding ook onder een noodsituatie?

Voorwaarden voor urgentie bij een scheiding

Als je uit elkaar gaat of gaat scheiden, is het niet vanzelfsprekend dat je ook urgentie krijgt. Elke regio/gemeente heeft eigen voorwaarden voor het verkrijgen van een urgentieverklaring voor een sociale huurwoning In sommige gemeenten kun je dus wel een urgentieverklaring krijgen bij een scheiding en in andere gemeenten niet.

De meest voorkomende voorwaarden om urgentie bij een scheiding te krijgen zijn:

  • Je hebt minimaal de helft van de tijd de zorg van je minderjarige kind(eren).
  • Je moet de scheidingspapieren (dit is je echtscheidingsconvenant en het ouderschapsplan) aanleveren. Ook als je niet getrouwd bent, moet je een ouderschapsplan hebben.
  • Je moet kunnen aantonen dat je al op meerdere woningen hebt gereageerd maar telkens wordt afgewezen.
Laat je goed informeren bij de gemeente waar je ingeschreven staat als woningzoekende welke voorwaarden voor jou gelden.

 

Een urgentieverklaring aanvragen

Het is per gemeente verschillend waar je de urgentieverklaring moet aanvragen. In sommige gevallen vraag je deze via de gemeente aan en in andere gevallen wordt je doorverwezen naar de woningcorporaties in je gemeente. Via de website van je gemeente kun je terugvinden waar je de urgentie moet aanvragen en vind je informatie rondom het aanvragen van de urgentie.

Je kunt pas een urgentieverklaring aanvragen als je scheiding officieel is ingediend bij de rechtbank. Of als je niet getrouwd bent: als het ouderschapsplan ondertekend is.

Het verschilt per gemeente en corporatie hoe snel de urgentieaanvraag behandeld wordt. Gemiddeld duurt dit +/- 6 weken. Als de aanvraag is goedgekeurd, krijg je bij het reageren op woningen voorrang. Hoe lang de urgentieverklaring van kracht is, is ook afhankelijk van de gemeente of corporatie. Dit is vaak rond de 3 à 4 maanden. Ga dit altijd voor de zekerheid na. Mocht je binnen deze tijd geen geschikte woning vinden, dan kun je indien mogelijk een verlenging van de urgentie aanvragen.

Let op! De urgentieverklaring is alleen van toepassing op huizen binnen de gemeente of regio waar je de verklaring hebt gekregen.

Aanvraag via externe bureaus

De gemeenten vragen nadrukkelijk om niet via een extern bureau, waar de gemeente geen samenwerking mee heeft, een urgentieverklaring aan te vragen. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor de misleiding door dit soort bureaus.

Kosten urgentieverklaring

Voor het aanvragen van een urgentieverklaring, moet je vaak betalen. Bij sommige gemeenten is het gratis. Informeer je bij jouw gemeente of er kosten aan verbonden zijn. De kosten lopen behoorlijk uiteen en liggen in 2024 tussen de €40 en €90.