Het is maar een scheiding. Van wij naar ik - boekrecensie

24 juli 2019

De man van Marlies verlaat haar plotsklaps omdat hij behoefte heeft aan vrijheid. Marlies blijft ontredderd achter en gaat op zoek naar antwoorden. Ze ontdekt dat hij met een midlifecrisis kampt. Ze onderzoekt haar eigen rol hierin en dankzij reizen hervindt ze zichzelf en haar vertrouwen in de liefde. Wat vinden wij van het boek Het is maar een scheiding. Van wij naar ik. van Marlies Slegers?

25% kans op een midlifecrisis

25% van de mensen tussen hun 30 en 60e levensjaar krijgt een midlifecrisis. Onterecht dus dat er vaak lacherig gedaan wordt over dit probleem. Bij mannen kan een midlifecrisis hormonale oorzaken hebben. Het testosterongehalte neemt af en de man gedraagt zich hierdoor anders. Ook kan het te maken hebben met ouder worden en de vragen die daarbij komen kijken, zoals "Is dit het nu? Was mijn leven vroeger niet beter? Waar word ik eigen gelukkig van? Een midlifecrisis komt voor in milde vorm, maar ook in heftige mate. Dit kan zeer ontwrichtend zijn, zowel voor de persoon zelf als voor de omgeving. Zo ook in het privé-leven van de schrijfster. Marlies Slegers behandelt het onderwerp uitvoerig. Ze laat zien wat er kan gebeuren tussen 2 geliefden en hun gezin wanneer haar man in een midlifecrisis terecht komt.

De impact van een midlifecrisis

Paul, de man van Marlies, kondigt op een dag aan dat hij tijd voor zichzelf nodig heeft, vrijheid wil en niet (al te veel) verantwoordelijkheden. Marlies is compleet in shock en weet niet wat hem bezielt. Al snel verlaat Paul haar en gaat ergens anders wonen. Marlies blijft achter met de kinderen in het gezamenlijke huis. Totaal ontredderd gaat Marlies op zoek naar antwoorden en haar rol in deze crisis in onder andere zelfhulpboeken. Dan ontdekt ze het concept 'midlifecrisis' en valt alles op zijn plaats. Ze probeert tevergeefs contact met Paul te houden en ze gaan in therapie. Uiteindelijk zit er niks anders op dan na 27 jaar uit elkaar gaan. In de 2 jaar die volgen probeert Marlies, zo goed en slecht als het gaat, Marlies haar leven zonder Paul weer op te pakken. Ze krabbelt op en vindt zichzelf weer terug. Vooral reizen helpt haar verder in haar proces. Uiteindelijk groeit Marlies haar vertrouwen in de liefde en heeft de levensgebeurtenis haar sterker gemaakt.

Voor wie is dit boek interessant?

De auteur hoop dat dit boek "anderen zal steunen. En dat je jezelf hiervan, weer wat beter voelt. Iedere dag een beetje meer, kleine stapjes vooruit." Het boek is dan ook vooral interessant voor je als je partner een midlifecrisis heeft. Het boek beschrijft namelijk niet alleen het rouwproces waar je doorheen gaat als je relatie eindigt, maar geeft ook inzicht in de ontwikkeling van een midlifecrisis. Niet iedereen maakt de situatie zo heftig mee als Marlies Slegers, maar het kan prettig zijn het serieuze verhaal te lezen te midden van verhalen waarin grappend over het onderwerp gedaan wordt en midlifecrisis niet serieus genomen wordt. Als je een (ex-)partner hebt die een midlifecrisis heeft (meegemaakt) is het prettig herkenning te vinden in het verhaal van Marlies.

Meer boeken over scheiding lezen?

Op onze website vind je meer boeken over scheiding, zoals 7 boeken die kinderen helpen in het begrijpen en verwerken van je scheiding. Heb jij nog een boekentip voor anderen in scheiding? Stuur een e-mail naar marieke.degroot@uitelkaar.nl en wij recenseren hem!

Boeken

7 x Kinderboek over scheiding om jonge kinderen te helpen met de verwerking

22 mei 2019

Een kinderboek over scheiding kan een kind lezenderwijs helpen met een stukje van de verwerking. In dit artikel vind je 7 boeken speciaal voor kinderen van scheidende of gescheiden ouders.

Lees verder
Boeken

Aan alle gescheiden ouders: een boek van Marsha Pinedo en Petra Vollinga

15 mei 2019

Dit boek, geschreven door de ogen van kinderen, laat zien hoe belangrijk het is om de kinderen op de eerste plaats te zetten.

Lees verder
Boeken

Boeken over scheiding - "Zorgvuldig scheiden. Zo ga je beter uit elkaar."

17 januari 2019

Deze keer een boek voor mensen die op het punt staan te scheiden of die al langere tijd uit elkaar zijn. Therapeut Petra Deij laat oefeningen zien hoe je bij je eigen emoties en patronen kunt komen en kunt doorbreken.

Lees verder